Tento kodex respektuje Kodex etiky v pojišťovnictví schválený Českou asociací pojišťoven a řídí se normami vydanými v Kodexu etiky Asociací českých pojišťovacích makléřů, úzce navazuje na jeho ustanovení, stanovuje etické normy a zásady jednání a chování při zprostředkovatelské činnosti pojišťovacího makléře.
Posláním Kodexu etiky v pojišťovnictví České asociace pojišťoven (ČAP) je napomáhat prosazování korektních vztahů na českém pojistném trhu a přispět k jeho zdravému vývoji.
Pojišťovací makléř musí především hájit zájmy svých klientů, zpracovávat pro ně optimální pojistné programy jak z hlediska jejich potřeb, tak z hlediska nabídky pojistného trhu. Přitom je povinen respektovat platné právní předpisy, uchovávat obchodní tajemství svých klientů a dbát na dodržování níže uvedených norem.
Obecné zásady chování makléřů
- makléř, jako nezávislý zprostředkovatel pojištění, respektuje pravidla hospodářské soutěže a obchodních zvyklostí, vyvaruje se používání nepravdivých a pomlouvačných výroků o svých konkurentech
- je povinen vybrat a navrhnout klientovi jen takové pojištění, jež nejlépe odpovídá potřebě pojistné ochrany klienta
- při své činnosti se důsledně vyvaruje všeho, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o jeho službách
- veškerou reklamu vede pravdivě v souladu s čestnou soutěží bez prvků klamavé reklamy
- dodržuje obezřetnou personální politiku a dbá o výchovu svých zaměstnanců po profesionální etické linii
- disponuje takovou organizací a prostředky, které mu umožňují i v případě nepřítomnosti některého z představitelů nebo majitelů společnosti hájit zájmy svého klienta
- je nezávislým zprostředkovatelem jedné ze dvou stran, které mezi sebou uzavírají pojistnou smlouvu
- je povinen, jako součást hospodářského odvětví v pojišťovnictví, podílet se na udržení zdravého a funkčního pojišťovacího trhu
Zásady chování zaměstnanců makléřských firem
Zaměstnanci makléřských firem se řídí těmito etickými normami:
- důstojně reprezentují svoji firmu i obor pojišťovnictví, jehož jsou součástí
- vyvarují se všech činností, které by znamenaly konflikt jejich vlastních zájmů se zájmy firmy či pojišťovnictví jako oboru
- dodržují obchodní tajemství, a to i po ukončení svého pracovního poměru v pojišťovnictví
- dodržují přísně pravidla etiky, zejména nesmí zneužít svého postavení k přijímání či vyžadování finančních či věcných výhod od kohokoliv a stejně tak nesmí nikdy obdobné výhody sami nabízet či poskytovat
- nepoužívají nikdy ve svůj osobní prospěch informace a materiály své firmy
- v zájmu zvyšování svých profesních znalostí pečují soustavně o své vzdělávání
Zásady chování ve vztazích ke klientům
Makléřské firmy a jejich zaměstnanci se řídí následujícími pravidly:
- uplatňují zdvořilý a korektní přístup ke všem klientům
- zájem klienta je vždy vyšší než zájem vlastní a trhu
- dodržují zásady mlčenlivosti o všech skutečnostech týkajících se pojištění klientů, které se dozvěděli v rámci své činnosti. Mlčenlivost zachovávají i po skončení své činnosti.
- poskytují zásadně úplné, pravdivé, nezkreslené a srozumitelné informace o pojišťovnách, pojistných produktech a jejich ceně
- nesjednávají pojištění s klienty, kteří projevují spekulativní záměry
- pojišťovací makléř na požádání sdělí výši svého příjmu z uzavřeného obchodu a způsoby svého odměňování
- jsou odpovědni za komplexní analýzu rizik, zpracování návrhů pojistných programů, konzultační a poradenskou činnost, správu uzavřených pojištění a součinnost při pojistných událostech
- mají vždy uzavřeno pojištění profesionální odpovědnosti
- musí umístit pojištění za cenu a podmínek uvedenou v cenové nabídce
- nesmí učinit nelegální kroky i navzdory přání klienta
- mají vždy uzavřeno pojištění profesionální pojištění
- vztah vyplývající z pověření je vždy časově omezen
- v případě, že mezi makléřem a klientem působí další subjekt, musí být tato skutečnost klientovi vždy sdělena
- rozhodne-li se klient změnit makléře, dosavadní makléř vrátí klientovi veškeré jeho materiály
Zásady chování ve vztazích k pojišťovnám
Makléři dodržují zejména tato pravidla:
- mají aktuální přehled o stavu pojistného trhu, o jednotlivých pojistitelích a jejich produktech
- při umisťování obchodu se chovají nestranně a profesionálně, vyvarují se zejména jakýchkoliv pomluv, či protežování některé z pojišťoven
- s pojistiteli udržují dobré vztahy spolupráce, zakotvené zpravidla v dílčích smlouvách o spolupráci
- nejsou nikdy závislí na kterékoliv pojišťovně
Uplatňování Kodexu v rámci společnosti PINETA CZ s.r.o.
Kodex etiky pojišťovacího makléře je závazný pro celou společnost PINETA CZ s.r.o.